jueves, 6 de noviembre de 2008

Los profesores "por horas" y el rendimiento académico

Un resumen muy interesante de los estudios sobre el impacto de los profesores "por horas" en el rendimiento y aprendizaje de los estudiantes. Desgraciadamente es sólo con suscripción, así que copio aquí los párrafos más interesantes (aquí va un resumen abierto).

Part-timers’ inability or unwillingness to devote more time to students outside the classroom, the research suggests, results in the denial of important support services to many students—including, often, those who need the most help.

And in a finding that breaks new ground, one of the studies concludes that heavy reliance on part-timers can actually hurt the performance of full-time, tenure-track faculty members. One possible explanation: Full-timers feel less secure at institutions that might replace them with part-time instructors and lecturers, said that study’s author, Paul D. Umbach, an associate professor of adult and higher education at North Carolina State University.

Part-timers are not the ones to blame, Mr. Umbach said: “We are not treating these faculties in a way that they are feeling valued.”

Yo personalmente comparto bastantes de estas apreciaciones, aunque también reconozco el valor de los profesores que aportan conocimiento desde la empresa, y por supuesto también reconozco las dificultades que tienen este tipo de profesores para hacer bien su trabajo (bajos salarios, malos horarios, etc.). Posiblemente la respuesta sea: dejemos este tipo de profesores sólo para las asignaturas más aplicadas y cercanas al mundo real, y en todo caso, incentivémosles adecuadamente.

No hay comentarios: